Småkunst

Småkunstfestivalen 2021

16-08-2021
/
Oslo, Norge (BE, UK, DK, SE, NO)
I fire dager ble Småkunstfestivalen 2021 gjennomført i Oslo. Der kunne vi tilby kunstproduksjoner i dans, teater, musikk og billedkunst for barn i alderen 0–6 år. I år samarbeidet vi med Den Norske Opera og Ballet og Ultimafestivalen.

Norge og Skandinavia er kjent for å produsere kunst av høy kvalitet for de aller yngste. Barna får delta og oppleve forestillinger og tilrettelagte verksteder på sine premisser. Seanse verdsetter barnas evne til å la seg begeistre av forskjellige kunstuttrykk og håper gjennom årets festival å glede både for babyer, barnehagebarn, familier og andre som publikummere!

Seanses 4. Småkunstfestival hadde både babyopera og dans med norske kunstnere, inviterte gjestespill fra Belgia og England, verksted og mye annet. Alle arrangementene foregikk rundt Oslo sentrum og vi hadde hele 353 barn og 363 voksne/foreldre innom de ulike arrangementet og seminarene.

For faginteresserte og andre engasjerte i kunst og kreativitet for og med små barn tilbyr vi to fagseminarer:
Småkunst og Kritikk på Kunstnernes hus torsdag kveld og Fagseminar på Deichman Bibliotek fredag, Bjørvika.

Med noen restriksjoner ble Småkunstfestivalen 2021 ved Seanse – senter for kunstproduksjon gjennomført under nasjonale og lokale retningslinjer. Avstand, kohorter og lokaler ble tilrettelagt og justert for å opprettholde lover og regler rundt offentlige arrangement. Takk til alle som kom og bidro.

Vi ser frem til den 5. Småkunstfestival i 2024

Bilder fra åpningen av Småkunstfestivalen 2021

BABYDANS OG KONTAKTLEK

Babydans

Babydans er et tilbud til foreldre med barn i alderen 3-12 mnd, primært rettet mot foreldre i fødsels-permisjon. I babydans er det foreldrene som danser med sine babyer i samspill med andre. Gjennom dans, fysisk lek og taktile objekter kombinert med musikk, stimuleres sansene og kommunikasjonen mellom den voksne og barnet. Babydans gir foreldrene ideer til hvordan de kan utforske bevegelse, samspill og lek med barna.

Babydans ledes av dansekunstneren Beata K. Iden. Hun har mange års erfaring med dans, bevegelse og ulike forestillinger for barn i alderen 0-6 år, og er også sertifisert ContaKids instruktør.

Kontaktlek

Kontaktlek er basert på de samme prinsippene som Babydans, men videreutviklet for aldersgruppene 1-3 år og 3-6 år. Vi beveger oss sammen og ønsker å inspirere til nye måter å leke sammen på. Øvelsene baserer seg på dans og er med på å trene barnets koordinasjon, balanse og styrke. Leken stimulerer barnets kreativitet og glede ved fysisk aktivitet sammen med den voksne.

Kontaktlek er delt i to aldersgrupper og opplegget tilpasses alderen til barna.

Gruppen 1-3 år passer i utgangspunktet best for barn opp til 3 år og gruppe 3-6 år passer best for dem som er over 3 år. Ønsker man å komme sammen med søsken, så velger foreldrene den gruppen de mener passer best for sine barn.

Babydans ledes av dansekunstneren Beata K. Iden. Hun har mange års erfaring med dans, bevegelse og ulike forestillinger for barn i alderen 0-6 år, og er også sertifisert ContaKids instruktør.

Beata Kretovicova Iden er dansekunstner, scenekunstner og koreograf. Utdannet ved Statens Balletthøgskole, Listdansskoli Islands og Ludova skola umenia i Slovakia. Hun arbeider hovedsakelig i skjæringspunktet mellom dans/teater og i de senere årene i større grad med kunst rettet mot barn. I flere år har hun jobbet med Karstein Solli Produksjoner i forestillinger både for voksne og for barn. De siste årene har hun fordypet seg ytterligere i temaet barn og bevegelse, og da spesielt for barn i alderen 0-6 år. I tillegg jobber hun aktivt med å utvikle kunstneriske konsepter rettet mot barnehager.

Beata

VERKSTED VISUELL KUNST

Kaosverksted og skyggespill med tema rundt utrydningstruede dyr

Bli med og utforsk lys og skygge sammen med Guri Guri og Henriette. Vi skal lage egne skyggefigurer med utgangspunkt i dyr som er utrydnings truet i Oslo-området. Vi jobber i stort format hvor barna bygger dyrene på seg selv med vinger, ører, følehorn, masker osv.

Det kan være børsteflaggermus, øyenstikkere, gauper eller den store ugla Hubro.

Etter hvert vil figurene bli med inn i skyggeskogen. Her vil vi utforske hvordan dyrene kan gjemme seg mellom trærne og kaste skygger ved hjelp av lommelykter, mens de bevege seg til musikk.

Henriette Blakstad (regissør) er regissør, skuespiller teaterpedag og med utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og Høyskolen Kristiana (da NISS), med erfaring innen fysisk teater, figurteater, tekstutvikling og kompositoriske metoder innen teater. Henriette har virket i det frie teaterfeltet i mer enn 30 år og drifter selv HenBlakstad Prosjekter, med produksjoner vist i Norge, Kina og Singapore.

Guri Guri Henriksen er billedkunstner, hun har utdannelse fra Kunstakademiet i Paris. Samt etterutdannelsen «Teaching artist» gjennom Seanse og Høyskolen i Volda. Som billedkunsnter jobber hun med papirinstallasjoner/papirkutt og tegning. Siden 2014 har hun jobbet med skyggespillrelaterte prosjekter, med ansvar for det visuelle. Hun jobber som formidler ved Nasjonalmuseet for kunst, design og arkitektur.

FORESTILLINGER

Min skygge og meg med Drew Colby

«Min Skygge og meg» er som en tegneserie gitt liv og skapt ut av ingenting, kun mørke og lys. En person og hans skygge møtes og drar ut på en utrolig fantasifull, skyggefull reise hvor engasjerte skapninger dukker opp og forvandler seg til noe vakkert. Forestillingen bruker minimalt med språk i kombinasjon med både uvanlige og overraskende tolkninger av klassisk musikk og ikke-verbale stemme-uttrykk. Små møter mellom karakterene blir utforsket og bittesmå historier utspiller seg. Mange er morsomme, andre er søte. Den stadig fascinerende og søte håndskyggeharen dukker opp som en del av et enkelt magisk triks, og showet avsluttes med en fargerik og imponerende finale der flere skyggekarakterer vises samtidig – og det laget med bare to hender!

Dette er den tredje produksjonen bestilt av Junction, Goole, med finansiering fra Arts Council England. Produksjonen holder fokus på ideen om våre skygger og vårt forhold til dem, inspirert av diktet «My Shadow» av Robert Louis Stevenson. Første forestilling var i september 2017 på Junction i Goole og siden vært vist Tyrkia, India, Sveits, Chile, Portugal, Malaysia, Italia og Albania.

Winner of the Moving Parts Festival Audience Choice Award 2019.

Drew Colby (født i Storbritannia) har jobbet med dukker i Sør-Afrika og Storbritannia i over 30 år. Han begynte med hanskedukker og marionette i en alder av 12 år , mens han var på skolen i Namibia. Hans første profesjonelle arbeid var fra 1995-1998 ved Playhouse Puppet Company i Durban,Sør Afrika.

«A bare stage with a small light projecting onto a large blank screen. The audience of young children and their parents sits in anticipation as a lanky young man in a trilby crosses the stage, smiles and the lights go down. This time, as he crosses in front of the light, his shadow appears behind him. Cue a lovely pantomime-like sequence in which we see his shadow but he doesn’t: “it’s behind you!” squeaks an excited little voice from the audience. And then the magic begins." Pamela Hall, The Croydon Citizen.

Drew colby

MANTA AV KLANKENNEST

MANTA er en installasjon for de aller yngste barna fra 4 til 24 måneder, og er en sanselig nytelse til glede for alle aldre.

En lydinstallasjon som forvandler seg til en poetisk dans inspirert av Manta-gigantstrålen fra havet. Installasjonen består av glass-kunst, tre og tekstiler og musikken er basert på tradisjons og samtidsmusikk kombinert med polyrytmiske komposisjoner. Improvisasjoner oppstår med publikum i og med installasjonen. Gjentagelse og repetitive elementer danner grunnlaget for den musikalske reisen. Installasjonens byggverk er trygg og sikker og inviterer til utforskning, undring og lek.

Av og med

Liesbeth Bodyn, stemme, konsept og kunstnerisk ledelse.
Jeroen Van der Fraenen, scenografi, teknisk koordinering
Annemie Osborne, cello, stemme og komposisjon
Aya Suzuki, (perkusjon og stemme)
Tine Allegaert, Rebecca Van Bogert og Indre Juruguleviciute, (Komposisjon).
Tchi-Ann Liu, (bevgelsestrener)
Atelier Mestdagh/Ingrid Meyvaert, (glassmalerier)

CO-produksjon Nova Villa Reims, Het Lab CCHA Hasselt og Rotondes Luxembourg
Takk til Musica(Hasselt) Schouwburg Kortrijk+Buda( Kortrijk) Peter Ingekbeen( lys)

Med støtte fra den Flamske Regjering

Forestillingen er et samarbeide mellom Småkunstfestivalen v/Seanse-senter for kunstproduksjon og Ultimafestivalen.

BABY OPERA

ORFEUS TRØST

En operaopplevelse for barn i alderen 0–3 år!
Smerte, sorg, trøst og glede-det er følelser de aller minste kjenner til.

Opera handler om! Orfeus trøst er en nyskrevet opera for de aller yngste, der barn og voksne sammen får oppleve at den man har mistet kan vinnes tilbake med sang.


Orfeus roper ut – han har mistet det fineste han har, sin kjære Euridice. Han blir trist og synger en vakker, sørgelig sang. Musikken lokker Euridice tilbake. Er hun den samme eller er hun forandret? Plutselig blir hun borte igjen. Orfeus tar frem harpen og synger. Og se, der er hun endelig! I babyoperaen Orfeus’ trøst tas barn og voksne med tilbake til barokkens tid. Musikken er komponert av Maja S. K. Ratkje, etter et fragment av Christoph Willibald Glucks arie fra operaen Orfeus og Euridice (1774). En verden av kostymer, parykker, danser og lyder viser hvordan vi stadig kan finne hverandre igjen – og finne trøst.

AMORS VARME

To mennesker danser og spiller. Da faller en av dem og får vondt i foten. Vennen vil trøste ved å blåse det bort, men smerten forsvinner først ved lyden av varmende sang. Men så faller også vennen og slår seg! Her trengs det mer trøst, og visst! det er ingenting som hjelper, før rommet igjen fylles av sangens varme.

I babyoperaen Amors varme tas barn og voksne med tilbake til barokkens tid. Musikken er komponert av Eivind Buene, etter et fragment av Henry Purcells arie fra operaen Kong Arthur (1691). En verden av kostymer, parykker, danser og lyder viser hvordan en klassiker fortsatt kan berøre, selv de minste.

Produksjonene er et samarbeid mellom Babyopera, Småkunstfestivalen v/ Seanse- senter for kunstproduksjon, Den Norske Opera & Ballett og en del av Ultima 2021. Støttet av Norsk Kulturråd.

Amors Varme

Idé, konsept og scenario (libretto) Christina Lindgren
Musikk og tekst Eivind Buene etter en arie fra King Arthur av Henry Purcell og John Dryden
Regi Christina Lindgren
Koreografi Elizabeth Svarstad
Scenografi Tormod Lindgren
Kostyme Christina Lindgren
Dramaturg Svante Aulis Löwenborg
Utøvere Elisabeth Holmertz, Silje Aker Johnsen
Produsent Babyopera Camilla Svingen / Syv Mil
Konsulent Karstein Solli

Orfeus Trøst

Idé, konsept og scenario (libretto) Christina Lindgren
Musikk og tekst Maja Solveig Kjelstrup Ratkje etter en arie fra Orphée et Euridice av Christoph Willibald Gluck/ Ranieri de´ Calzabigi/ Pierre-Louis Moline
Regi Christina Lindgren
Koreografi Elizabeth Svarstad
Scenografi Tormod Lindgren
Kostyme Christina Lindgren
Dramaturg Svante Aulis Löwenborg
Utøvere Elisabeth Holmertz, Silje Aker Johnsen, Marie Delna
Produsent Babyopera Camilla Svingen / Syv Mil
Konsulent Karstein Solli

ABE OG APPALLO

Den røde Abe og den blå Appallo er heste-beste-venner.
Nå galopperer de nordover til Norge fordi de har blitt invitert til Seanse Småkunstfestival.

De pruster og vrinsker seg gjennom verdener over kontinenter fordi de er så nysgjerrige etter å møte menneskebarna i Oslo.

Nå nærmer de seg Operaen og det nye biblioteket i Bjørvika.
De er snart framme.
De dukker uventet opp.
De kan leke, de kan rase ut i ville ritt.
De kan stå helt stille, de kan gjøre seg helt usynlige.
De kan forsvinne, og plutselig dukke opp igjen.
De er fulle av forventning!

Blir det magiske møter?
Finner de menneskebarna?
Kan de finne en flokk av nye barne- menneske- beste venner?

Henriette Blakstad (regissør) er regissør, skuespiller teaterpedagog med utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og Høyskolen Kristiana (da NISS), med erfaring innen fysisk teater, figurteater, tekstutvikling og kompositoriske metoder innen teater. Henriette har virket i det frie teaterfeltet i mer enn 30 år og drifter selv HenBlakstad Prosjekter, med produksjoner vist i Norge, Kina og Singapore.

Mafalda Silva (skuespiller) er utdannet skuespiller fra Nord Universitet i 2019. Etter endt utdanning i Verdal videreutdannet hun seg innenfor figurteater og manipulasjon av materialer med utøvere fra kompaniet, Philippe Genty i Frankrike. Det siste året har hun blant annet turnert med Den Kulturelle Skolesekken, hatt arbeidsopphold hos Figurteateret i Nordland, og jobbet med egne teaterprosjekter rettet mot barn og unge.

Mats Gukild (skuespiller) er utdannet skuespiller fra Nord Universitet i 2020. Han er del av teaterkompaniet, Snakk Om, hvor han har vært tekstforfatter, skuespiller og med produsert trilogien, Ingen Vei Tilbake. Mats har medvirket i, 11-Trikken går til Nordpolen av, Feil Teater, og er skuespiller i Moss sin Historiepatrulje.

Kari Noreger (figurmaker) er dukke, maske og kostymedesigner med utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole. Hun har mer en 35års erfaring fra en rekke teatre i Norge, nevner Nasjonalteatret, Riksteatret, Figurteatret i Nordland Oslo Nye Dukketeater, Nordland Teater m.fl.

SEMINAR

KUNSTENS KRAFT I MØTE MED SMÅBARN

Velkommen til fagseminar med spennende og aktuell tematikk, og med både nasjonale og skandinaviske bidragsytere.

Program

10:00 Kunstopplevelse | Velg mellom:
Min skygge og meg med Drew Colby (Deichman) eller
Amors Varme, Babyopera (Den Norske Opera og Ballett)


10:45 Kaffe/te og registrering ved Deichmansalen


11:15 Seanse ønsker velkommen,
v/ Marit Ulvund og Karstein Solli


11:30 Scenkonst för de yngsta – utopiska ögonblick och djupaste allvar foredrag v/ Rebecca Brinch

12:15 Lunsj

12:45 Musikkens forløsende kraft og barn med spesielle behov foredrag v/ Lise Lotte Ågedal

13:15 Barnet i èn selv foredrag v/ Catherine Poher

13:45 Kaffe/te pause

14:00 Kraft, kjønn og kritikk; refleksjoner fra å skape scenekunst for de yngste v/ Karstein Solli

14:20 Folkemusikalske innslag v/ Marit Vestrum

14:30 Panelsamtale med Rebecca Brinch, Catherine Poher, Lise Lotte Ågedal og Karstein Solli, Moderator: Marit Ulvund - Åpent for innspill

15:15 Avsluttende kommentar

Lise Lotte Ågedal har en doktorgrad i musikkterapi og har jobbet i en årrekke med barn som har spesielle behov. Ekspertiseområdet er musikk som språkstimulering for barn med talevansker. Hun jobber i dag som førsteamanuensis i musikk ved Steinerhøyskolen og førsteamanuensis i pedagogikk ved OsloMET. I dette foredraget vil du få innblikk i hvordan hun har jobbet med barns selvuttrykk gjennom musikalsk deltagelse. Dette innebærer arbeid med barn som har språkvansker, barn med sosiale og emosjonelle vansker og barn med ulike diagnoser som eksempelvis autisme og psykisk utviklingshemming. Ågedal er spesielt opptatt av hvordan vi toner oss inn på det enkelte barn, og vil beskrive i detalj hvordan denne inntoningen kan foregå. Overskrift foredrag: Musikkens forløsende kraft og barn med spesielle behov.

Rebecca Brinch har en doktorgrad i teatervitenskap. Hun disputerte med avhandlingen Att växa sidledes: Tematik, barnsyn och konstnärlig gestaltning i Suzanne Ostens scenkonst för unga, en studie av Suzanne Oostens teater for barn. For tiden forsker hun på et prosjekt finansiert av Vetenskapsrådet, med søkelys på migrasjon og scenekunst for unge. Hennes viktigste forskningsinteresser inkluderer scenekunst for unge publikum, teater for de yngste, mottaksstudier, performance -analyse og barnekultur. Rebecca er studieleder i teaterstudier og underviser ved Institutt for kultur og estetikk og ved Center for Child Cultural Research, Stockholms universitet. I tillegg foreleser hun også mye utenfor akademiet, og synes det er viktig med sammenhengen mellom akademisk forskning, det praktiske feltet og samfunnet rundt.

Catherine Poher arbeider som teatersjef og visuell kunstner. Poher har vært kunstnerisk konsulent, regissør og dramatiker i forhold til en rekke av de beste barne- og gruppeteatrene og bidratt med visuell kraft, poetisk magi og enkelhet i produksjonen. Som frilans teaterarbeider har hun vært en sentral skikkelse og har jobbet tett med nøkkelpersoner i gruppeteatertradisjonen for å skape fysiske, visuelle og poetiske forestillinger som du kan lese mer om i boken: “… Og den 8. dagen begynte de å drømme. Catherine har regissert 5 Reumert-vinnende forestillinger, og gjennom sine 40 år i danske teatre har hun bidratt til å revolusjonere scenekunsten med sitt visuelle kunstneruttrykk.Flere forestillinger har turnert verden rundt (Skandinavia, Europa, USA, Russland, Canada, Australia, Tasmania, Japan og Kina).

Karstein Solli har vært involvert både i Norsk Kulturråds Klangfuglprosjekter for barn i alderen 0-6 år på 90-tallet og Glitterbird EU-prosjekt 2003-2006 med forestillingen Se min kjole for barn mellom 0-3 år. Som kunstnerisk leder for Seanse, senter for kunstproduksjon har K. Solli vært med å programmere tre Småkunstfestivaler for de minste, den første ved DH i 2012 og den siste september 2018 i samarbeide med Teaterhuset Avant Garden i Trondheim. Karstein er scenekunstner og koreograf/regissør i Karstein Solli Produksjoner. Førstelektor i skuespill, drama og teaterkommunikasjon.Kunstnerisk leder for Seanse, senter for kunstproduksjon i Volda. Han har studert ved Ecole Jaques Lecoq mime og teaterskole, Paris, Desmond Jones School of Mime i London og Teaterhøgskolen avdeling mime i Amsterdam.

«SMÅKUNST OG KRITIKK»

En dialog om scenekunst for de yngste barna 0-6 år i møte med Kritikken og anmelderens rolle.

Mini-seminar ved Kunstneres Hus i forbindelse med Seanses Småkunstfestival 2021

Seanse ønsker med dette seminaret å skape en engasjert dialog mellom kunstnere og anmeldere for å belyse og utveksle kunst- og barne-faglig kunnskap og forståelser gjeldende for de aller yngste barna. Kan en tettere dialog mellom avsender (kunstnere) og mottaker (anmeldere) gjøre begge parter bedre rustet i møtet med den yngste publikumsgruppen fra 0- 6 år?

Seminaret passer for kunstnere, ansatte i barnehage og barnehageutdanning, anmeldere, produsenter, teatersjefer, arrangører og studenter med interesse for kunstproduksjoner rettet mot den yngste publikumsgruppen.

Bakgrunn

I de siste 20 årene er det etablert profesjonelle kunstuttrykk for de aller yngste både her hjemme og internasjonalt, ofte kunstneriske uttrykk som ligger i skjæringspunktene mellom teater, dans, performance og musikk. Scenekunst for de yngste omtales gjerne som en egen sjanger tilrettelagt med både kunst- og barne-faglige tilnærminger/forståelser.

Anmeldelser og kritikk av produksjoner for de yngste er ikke en selvfølge. Anmeldere representer en viktig stemme og kan gi scenekunstnere og aktuelle publikummere avgjørende kunstfaglige tilbakemeldinger. I tillegg kan anmeldelser også gi uttrykk for forståelser og syn anmelderen selv har på små barn. Det vil alltid være friksjon mellom kunstnere og anmeldelser, – en kilde til vekst. Siden kunst for de aller yngste både er ny og marginal, ønsker vi å stille spørsmålene:

  • Hvordan kan anmelderne og scenekunstnere berike hverandres kunnskap?
  • Hva opplever scenekunstnerne at anmelderne vektlegger eller unnlater å vektlegge i forhold til faglighet og omvendt? Hvilke forståelseshorisonter benyttes?
  • Hvordan kan vi gjennom dialog fra våre ulike ståsteder og perspektiv gjøre kunsten for de yngste enda bedre?

Program

18:30 Velkommen og Innledning
- Øystein Elle, Karstein Solli


19:00 - 19:30 Et indlæg om dilemmaet ved at anmelde børneteater. Klappede børnene eller gjorde de voksne?

- Anne Middelboe Christensen.

Pause


19:45 Erfaring med kunstproduksjoner for de yngste barna og kritikkens medvirkning.
- Øystein Elle og Karstein Solli

20:15 Hvordan løfte fram kunst for de yngste på best mulig måte som
kunstner og anmelder?

- En panelsamtale med Øystein Elle,
Anne Middelboe Christensen, Julie Rongved Amundsen,
Cecilie Bertrand de Lis og Hedda Fredly.

Moderator: Karstein Solli

20:55 Om det nylig påbegynte forskningsprosjektet «Lydhør kritikk».
- Hedda Fredly

21:15 Avslutning v/ Seanse

BIDRAGSYTERE

Anne Middelboe Christensen er forfatter og teaterkritiker. Hun er cand.mag. i Dansk og Teatervidenskab. Hun anmelder teater og dans ved Dagbladet Information og børneteater ved www.teateravisen.dk. Anne sitter i juryen bak den danske scenekunstpris Årets Reumert. Hun underviser i anmelderi ved Københavns Universitet og har bl.a. skrevet boken «Begejstring og brutalitet» som er en håndbok til anmelderens rolle. Hun er mor til tre.

Hedda Fredly anmelder scenekunst for Norsk Shakespearetidsskrift, Periskop.no og Dagbladet, hun underviser i drama på barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet, og sitter i juryen for den norske scenekunstprisen Heddaprisen. I 2020 vant hun prisen Årets kritikk for en anmeldelse av en installasjonsforestilling for babyer. Fredly har en master i drama/teater fra NTNU og HiB, og har vært med på forskningsprosjekter om de aller yngste barnas opplevelse av teater. Hun er mor til tre.

Øystein Elle er en interdisiplinær kunstner, sanger, komponist, teaterskaper, og pedagog, og er førsteamanuensis i musikk og teater ved Høgskolen i Østfold. Elle fullførte sin kunstbaserte doktorgrad i 2017. Hans praksis og forskning spenner over barokk, dadaisme, vestlige avantgarde- tradisjoner, interkulturelle og transdisiplinære prosjekter. Som komponist, regissør og utøver har han turnert med over 30 teater- og musikkteaterproduksjoner i Europa, Asia, USA og Sør-Amerika. Øystein Elle er co-redaktør og forfatter for antologien «Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna» Fagbokforlaget 2021.

Julie Rongved Amundsen er teaterkritiker og -skribent og er fra 2018 redaktør for scenekunst.no. Hun har en Ph.d. i teatervitenskap, og disputerte i 2013 med avhandlingen «Performing Ideology. Theatricality and Ideology in Mass Performance».

Inger Cecilie Bertran de Lis er kunstnerisk leder, koreograf, regissør og produsent for ICB produksjoner. Hun er utdannet fra Statens Balletthøgskole -danselinjen,og ved Académie d ´art Choreographique, Raymond Francetti, og Studio Paris de Centre de Marais. Hun har tidligere vært ansatt som danser i Den finske Nasjonal ballett, Landestheater Linz, Malmø Stadsteater og Den Norske Opera. Hun har også arbeidet i mange år som freelancedanser i forskjellige scenekunst og tv prosjekter, både inn og utland. I 2003 skapte hun sin første forestilling for ungdom, og i 2006 sin første forestilling for de aller yngste. I 2009 etablerte hun ICB produksjoner, og har primært fokusert på å skape forestillinger for barn og unge i forskjellige alderstrinn. Inger Cecilie har tidligere mottatt Statens 3 årig arbeidsstipend, og har fortiden Statens 5 årig arbeidsstipend.