Webinar

Spilltanken 2

13-01-2022
/
Online - Oslo, Norge (DK, IRL, CAN, NO)
Seanse – senter for kunstproduksjon slår sammen sin webinarserie om dataspill med Kulturtankens dataspillkonferanse, og vi inviterer til en digital konferanse med perspektiver fra inn- og utland på dataspill som kunstopplevelse og som verktøy for læring.

Mange lærere, kunstnere og formidlere er interesserte i mulighetene dataspill gir, både for bruk i fag, og som kunst- og kulturopplevelser. Skolen som arena betyr gode muligheter for spillformidling både gjennom læreplanmål, dannelsesoppdraget, og Den kulturelle skolesekken (DKS). Samtidig finnes det mange begrensninger i skolen som handler om tid, infrastruktur, kompetanse og økonomi.

Målet med Spilltanken 2 er å inspirere lærere, kunstnere, formidlere og spillskapere til å utvikle, tilpasse, og se mulighetene for dataspill i skolen. Gjennom internasjonale og norske foredragsholdere, videoeksempler, kunstneriske innslag og panelsamtaler skal vi snakke om dataspill, belyse spesielt interessante spilltitler, og se hvordan dataspill kan samspille med andre kunst- og kulturuttrykk.

Første halvdel av konferansen foregår på engelsk, med et overordnet blikk på konferansens temaer. Andre halvdel av konferansen foregår på norsk, og fokuserer på norsk skole og DKS.

Tusen takk til alle som fulgte konferansen direkte. For de som ikke fikk med seg webinaret er det nå mulighet å få se alt i sin helhet her:

WEBINAR: 3.0 Spilltanken 2 - Del 1 from Seanse on Vimeo.

Program

09:30 – 12:30

Marit Ulvund, Seanse: introduction

Miguel Sicart (DK),
Play Worlds: Making Sense of the World by Playing

Brenda Romero (IRL),
Are Games Art?

Maxime Durand (CAN), Discovery Tour: Viking Age – an Innovative & Narative Journey Into the Past

Tobias Staaby (NO), Game-based teaching – Using Games as a Tool for Reaching Curricular Learning Goals

Panel Discussion of the keynote speakers led by Elin Festøy

12.30 – 13.00: Pause
13:00 – 15:30

June Mariann Breivik, Kulturtanken: introduksjon

Mattis Folkestad (NO) Den kreative prosessen bak «Embracelet»

Odin Nøsen (NO) Videoessays: dataspill, kultur og skole

Marianne Stenerud (NO) Fortellerverksted med «Never Alone»

Paolo H. Scarbocci (NO) Dataspill på lærerutdanningen

Helle Munthe-Kaas (NO) Gaming fra unges perspektiv og på ungdommens premisser

Paneldiskusjon: kunstmøter med dataspill i Den kulturelle skolesekken

I panelet: Odin Nøsen (Spillpedagogene), Helle Munthe-Kaas (Hyperion), Anders Grønning (Bibliogames), Ann-Kristin Sæther (DKS Rogaland). Diskusjonen ledes av Cathrine Jakobsen, Kulturtanken

Programleder er Elin Festøy. Konferansekunstner er Captain Credible.

Portrett av Elin Festøy

Elin Festøy

Host

Festøy is a creative producer in Teknopilot. The company received the BAFTA award for the game "My Child: Lebensborn". The game was piloted in DKS in 2019.

Festøy is also a research fellow at the Norwegian Film School

Miguel Angel Sicart

Miguel Angel Sicart

Play Worlds: Making sense of the world by playing

Playing is making sense of the world. When we play, we learn about what surrounds us and how to relate to it. Learning by playing is a powerful way of developing new knowledge, but it also has its risks and challenges. In this talk I will present a philosophical understanding of the powers of play as a way of making sense of the world.

Miguel Sicart is Associate Professor at the Center for Computer Game Research at IT University Copenhagen. He is the author of The Ethics of Computer Games and Beyond Choices: The Design of Ethical Gameplay, both published by the MIT Press.

Brenda Romero

Brenda Romero

Are Games Art?

As cultural objects, games date back to at least 3000 BC, and video games date back to the 1950s. This talk explores the reasons that games are indeed an art form, examines authorial intent and player agency, and considers whether games are perhaps the greatest art form of all.

Brenda Romero is a BAFTA award-winning game director, entrepreneur, artist and Fulbright award recipient. As a game director, she has worked on 50 games and contributed to many seminal titles, including the Wizardry and Jagged Alliance series and titles in the Ghost Recon, Dungeons & Dragons and Def Jam franchises. Away from the machine, her analog series of six games, The Mechanic is the Message, has drawn national and international acclaim, particularly Train and Siochán Leat, a game about her family’s history, which is presently housed in the National Museum of Play.

Maxime Durand

Maxime Durand

Discovery Tour: Viking Age – an Innovative & Narrative Journey Into the Past

Maxime Durand is a World-Design Director at Ubisoft Montreal. Building his career as a resident historian for the Assassin’s Creed franchise since 2010, he has been focusing his attention on bringing the most enriching historical experiences for players.

Maxime has been at the core of the inception of a new learning game franchise called Discovery Tour, which he has directed since 2018. With these games set in Ancient Egypt, Ancient Greece and now in the Viking Age, learners of any age can immerse themselves in a safe space made with the help of educators, historians, and cultural institutions. Emotion as a vehicle for learning, player agency and learning by doing are at the core of the latest formula presented by Ubisoft.

Tobias Staaby

Tobias Staaby

Game-based teaching – Using games as a tool for reaching curricular learning goals

Tobias Staaby is a high school teacher and a PhD candidate at the University of Bergen. He has been using games as tools for teaching for almost a decade and is a published author on the subject. He is currently working on a dissertation enquiring into how teachers use commercial games for teaching ethics and moral reasoning.

Mattis Folkestad

Mattis Folkestad

Den kreative prosessen bak «Embracelet».

Mattis Folkestad er en norsk indiespillskaper som har gjort seg bemerket med spill som Milkmaid of the Milky Way (2017) før Embracelet utkom i 2020. Dataspill er som oftest teamarbeid som kan omfatte titalls og hundretalls mennesker, men Folkestad gjør absolutt alt selv på spillene sine: manus, design, programmering, musikk og markedsføring. Dette gir full kreativ kontroll, og samtidig en rekke utfordringer.

I dette foredraget forteller han om prosessen bak den personlige fortellingen i Embracelet, og hvordan han opplevde å møte elever i DKS.

Odin Nøsen

Odin Nøsen

Videoessays: dataspill, kultur og skole

Spillpedagog Odin Nøsen presenterer tre videoessays om dataspill, kultur og skole. Gjennom eksempler fra ulike dataspill belyser  Nøsen noen aktuelle titler for bruk i klasserommet, og hvordan spillene kan kobles til mål fra læreplanen, eller formidles som kunst- og kulturopplevelser. Noen ganger også som både og!

Nøsen jobber som rådgiver for skole hos oppvekstsjefen i Randaberg kommune, har langt fartstid som spillpedagog og kursholder, medforfatter til boken «Spillpedagogikk» og driver nettstedet www.spillpedagogbanken.no.

Marianne Stenerud

Marianne Stenerud

Fortellerverksted med «Never Alone»

Marianne Stenerud har bred erfaring som fortellerkunstner i DKS, men hadde lite kjennskap til dataspill da hun ble spurt om å delta i Kulturtankens pilotering av spillet «Never Alone».

Hun så mulighetene for å koble spillet til muntlig fortellerkunst på flere måter, både gjennom å fortelle myter fra Iñupiat-folket, som spillet bygger på, og gjennom et kreativt myteverksted med elevene med inspirasjon fra den ferske spillopplevelsen.

I denne presentasjonen blir vi med inn i fortellerverkstedet, og får høre om hvordan dataspill kan kobles med andre kunst- og kulturuttrykk.

Paolo H. Scarbocci

Paolo H. Scarbocci

Dataspill på lærerutdanningen

Paolo H. Scarbocci er universitetslektor i digitale medier og prosjektleder for Didaktisk digitalt verksted (DDV) på Universitetet i Stavanger (UiS). DDV er en arena hvor studenter og ansatte ved lærerutdanningene kan utforske digitale verktøy for undervisning og læring. Slike teknologirike læringslaber finnes ved flere av landets lærerutdanninger, og DDV har gjort seg mange ulike erfaringer med dataspill. Men det har ikke foregått helt uten kritiske røster. I denne presentasjonen får du vite mer koblingene mellom dataspill og læring slik det foregår på lærerutdanningen, og hva som skjedde da studentassistentene på DDV ble utfordret til å formidle dataspill som kunstopplevelse i DKS

Helle Munthe-Kaas

Helle Munthe-Kaas

Gaming fra unges perspektiv og på ungdommens premisser

Helle Munthe-Kaas er leder i Hyperion - Norsk Forbund For Fantastiske Fritidsinteresser, en barne og ungdomsorganisasjonen som representerer fantastiske fritidsinteresser interesser som bl.a. dataspill.

Hyperion mener de fantastiske fritidsinteressene er blant vår tids mest utbredte ungdomsaktiviteter, og at det er viktig at det finnes gode arenaer for ungdom som til daglig engasjerer seg i fantasirike interesser. Hyperion skal være der for å legge til rette for og inspirere folk i dette miljøet.

I denne presentasjonen diskuterer hun gaming fra unges perspektiv og på ungdommens premisser, om viktigheten i spilling og om hva det er lett å glemme når man ser på det fra et voksent og ofte distansert perspektiv.

Captain Credible

Captain Credible

Konferansekunstner

Konferansekunstner: Captain Credible

Hva har 8bit-spillkonsoller, micro:bit, telys og roboter med musikk å gjøre? Captain Credible inviterer publikum til å delta og leke seg fram til et svar.

Captain Credible er den gale, musikalske vitenskapsmannen som lever inne i hodet til britiskfødte Daniel Lacey-McDermott.

En uvanlig artist med røtter i Trondheim, som siden 2008 har tøyd egne og andre grenser, og utført sine eksperimenter på publikum over hele Europa. Med en kohort av robotmusikere, musikalske hjelmer og telys-synther har Captain Credible en metamusikalsk tilstedeværelse i en ikke-så-lett-definerbar sjanger.

Kapteinen oppgir selv Aphex Twin, Sex Pistols og Aaron Carter som innflytelser på hans eget uttrykk. Det låter som skitne berusede beats som bader i ett mørkt tjern av nedsmeltede synther og gamle Nintendo-kassetter.

Foto: Gorm K. Gaar

Paneldiskusjon: kunstmøter med dataspill i Den kulturelle skolesekken

Møtet med utøvere og formidlere står sentralt i DKS. Men hva er den riktige måten å løse dette på når det gjelder dataspill? Det utdannes ikke spillformidlere i Norge, i spillbransjen er DKS lite kjent, og lærere og utdanningssektor mangler kompetanse på kunstformidling.

I denne paneldiskusjonen belyses ulike innfallsvinkler til kunstmøter med dataspill i DKS.

I panelet: Odin Nøsen (Spillpedagogene), Helle Munthe-Kaas (Hyperion), Anders Grønning (Bibliogames), Ann-Kristin Sæther (DKS Rogaland). Diskusjonen ledes av Cathrine Jakobsen, Kulturtanken.