Kunstverksted: Kunsten å berøre

Sted: Sentralen, Oslo, Norge

Tverrfaglig Masterclass for profesjonelle kunstnere innen alle kunstsjangre

The Art of Touch / Kunsten å berøre

Tverrfaglig Masterclass for profesjonelle kunstnere innen alle kunstsjangre

 “Touch is not just a private act. It is a fundamental medium for the expression, experience and contestation of social values and hierarchies. The culture of touch involves all of culture. We learn what to touch, how to touch, and what significance to give different kind of touch” – Constance Classen

I løpet av dagene 25.-27. april 2017 tilbyr Seanse – senter for kunstproduksjon en 3 dagers Masterclass, KUNSTEN Å BERØRE / THE ART OF TOUCH. Vi spør: Kan forskjellige kunstsjangre inspirere til og skape forståelse rundt berøring og hvordan dette kan anvendes i møte med barn, unge og andres egne estetiske uttrykk?

Berøring kan omtales som et rent fysisk kroppslig fenomen eller i overført betydning vise til følelser og grader av emosjonell berøring på et medmenneskelig plan. Begge deler er grunnleggende i alt kunstnerisk arbeid, og innen alle sjangre. Berøring innebærer helt konkret å ta på andre mennesker og være i kontakt med omgivelsene. Kroppen utforsker og tilnærmer seg rom, steder, materialer og alt det som både er naturgitt og kultivert av mennesker. Dette er igjen nært knyttet til ulike kulturers skikker og tradisjoner, sosiale bakgrunn, kjønn, seksualitet og alder m.m. Skapes det kunst som sier noe om hvordan, når og hva vi berører? Har dette etiske utfordringer?

Hvordan blir praksis om berøring og det taktile kommunisert i de forskjellige kunstartene? Eksisterer det teknikk eller metode om berøring og om hva som kan være mulig å få til med «kroppslig manipulasjon» eller annet som innebærer fysisk kontakt med andre, materialer, rom og sted? Hvilke grep og tilnærminger benytter filmregissøren eller forfatteren for å «berøre» sitt publikum?

Kan affekt og virkning av berøring måles eller vurderes, gis en verdi i kunstskaping?

Disse og andre spørsmål blir stilt de fem masterklasseholderne som gir sin respons og «svar» gjennom sine klasser og i møte med de deltagende.

Siste dag vil alle kunne reflektere gjennom en lengre, kunstnerstyrt samtale over disse og andre relevante spørsmål knyttet til erfaringer gjort i løpet av den tre dager lange masterklassen.

Workshopen vil bli holdt på engelsk, den vil være tverrfaglig og tematisere og behandle begrepet «berøring» i kunstfeltene musikk, dans, teater, film og billedkunst. Fem anerkjente norske og internasjonale kunstnere vil gi teoretisk og praktisk innblikk i temaet Berøring ut fra eget kunstneriske ståsted. Kunstnere og profesjonelle inviteres til praktiske økter og utforskning i de enkelte Masterklassene.  Mere informasjon kommer angående påmelding og program.

Bidragsytere

Bonnie Kemske –  keramisk skulptur  (Storbritannia)

Bonnie Kemske is an artist, writer, and curator. Her sculptural work aims to engage our body’s sense of touch in an intimate experience of ‘grounded sensuality’. Her writing includes books, academic papers, feature articles, and reviews. She has curated group exhibitions and she is particularly interested in exhibitions that include tactile art. She collaborates widely with artists from other fields and individuals outside the arts, such as those working in psychology and social science.

“The clay is cool but warms quickly against my skin. 

It feels snug, contained, comfortable – caressed?”

 “Touch is the first sense to appear in the developing fetus and the last sense to leave us as we near death. We touch and are touched, and we are not separate from the object we hold in our hands or against our bodies – to experience the object is for it to become part of us. Maurice Merleau-Ponty said: ‘…there is overlapping or encroachment, so that we must say that the things pass into us as well as we into the things.’ In this way, there is a blurring of subject and object.”

 

Marianne Skjeldal jobber som danser, koreograf og performer med base i Oslo og er utdannet fra Skolen for Samtidsdans i 2002. Som utøver og medskaper har hun vært involvert i flere årelange samarbeid med ulike koreografer/regissører, blant andre Karstein Solli siden 2003- og Henriette Pedersen 1999-2009. Nå jobber hun i forskjellige konstellasjoner og samarbeid med andre kunstnere og produserer egne forestillinger i skjæringspunktet mellom dans/teater- og performance. I konstellasjonen Christophersen /Fiksdal/Siljeholm/Skjeldal og prosjektet Moving Society, undersøker hun for tiden et utvidet koreografibegrep, der målet er å skape bevegelse i samfunnet.

Jeg har en egen interesse for bevegelse kombinert med tekst, stemmearbeid og site-specific- arbeid og har også utviklet installasjoner for kunst-festivaler. Jeg har vært med å skape flere produksjoner for barn og unge. Som utøver har jeg turnert i Norden, Europa, Russland, U.S.A. og Sør-Amerika og undervist og gitt workshops i stemmearbeid og bevegelse i Norge, Nederland, Chile og Brasil og Etiopia.

 

Betina Birkjær har en bachelorgrad i dramaturgi fra Aarhus Universitet og er utdannet scenekunstner fra School of Stage Arts ved Cantabile 2 i Vordingborg. I tillegg er Betina autodidakt forfatter og er med i to teatergrupper. Den ene er Teatro de Los Sentidos, som har base i Barcelona og den andre er Luna Park Scenekunst, som hun har stifta sammen med Luise Midtgaard, og som har base i Svendborg.

Da jeg var barn, fandt jeg på hemmelige skriftsprog, byggede byer, besøgte fremmede planeter og øvede mig i at slå vejrmøller med én hånd. Undrede mig over, hvorfor mariehøns er røde, og hvorfor jeg var den eneste pige, der ville spille fodbold. Syntes søndage skulle springes over, for det var jo den sidste dag i ugen og derfor bare i vejen. Følte mig fri på min cykel. Ville være den første indianerhøvding, der levede udelukkende af makrelmadder og kakao. Derudover ville jeg være forfatter og rejse verden rundt med et fransk cirkus.

 

Jon Halvor Bjørnseth har komponert musikk for band, teater, dans og multimedia i mange år, og er dessuten en erfaren musikkverkstedsleder som står bak Drivhuset – stiftelsen for musikalsk verkstedarbeid. I band-sammenheng spilte Jon Halvor gitarer, men har i stadig større grad gått over til å traktere en rekke selvkonstruert strenge- og perkusjonsinstrumenter som stammer fra Drivhusets mange kreative prosjekter. I tillegg har hans forhold til computer skiftet fra å være et verktøy til komponering og lydinnspilling til å bli et live-instrument der man sampler og bearbeider lyder på direkten. Som en del av duoen Båndvidda sammen med Isak Anderssen har Jon Halvor også arbeidet med en rekke lydinstallasjoner der publikum får påvirker musikk og lyder på ulike vis.

Eva Dahr er utdannet ved Distriktshøyskolen i Volda og ved Bela Balaz studio i Budapest i Ungarn. Hun er kanskje mest kjent i senere tid for TV-serie, NRKs dramaserie Himmelblå, som satte publikumsrekord for norsk tv-drama med 1,3 mill. tv-seere på det meste, og som har vunnet flere priser.

Av spillefilmer har Eva Dahr regissert filmdramaet Brennende blomster (1985), Mars & Venus (2007). Appelsinpiken (2009), basert på Jostein Gaarders roman av samme navn. Hun har også laget flere filmer for barn, blant annet DrømmehestenTaktikk og In Transit, og nå barnefilmen Trio, som spiller på norske kinoer over hele landet. I 2013 regisserte Eva Dahr ungdomsserien Stikk for NRK Super.

Sammen med søsteren, skuespilleren Juni Dahr, har hun laget tre kortfilmer, Dolce Vita (1989), der Juni Dahr spiller en kvinnelig skopusser, Du er ikke alene og Troll (1991). Eva Dahr var kortfilmkonsulent ved Norsk filminstitutt og Norsk filmfond i perioden fra 1998 til 2002. Videre har hun vært seksjonssjef og producer i reklamebyrået Stayer as og linjeleder ved Kunst og Filmskolen i Nordland, Kabelvåg. Fra 2013 har Eva Dahr vært engasjert i en deltidsstilling som hovedlærer i regi ved Den norske filmskolen på Lillehammer. Hun er førsteamanuensis i regi for film og tv-drama.

RAPPORT
PROGRAM